2013. október 28., hétfő

Készételek tartósítása otthon, azaz házi konzervek (figyelem,tartósítószermentes megoldás!)

Pár hónapja bukkantam rá egy TVE cikkre, ami a tartósítószermentes befőzésről szólt, ott találkoztam először a befőzőautomata lehetőségével. Azóta egy barátnőmmel közösen vásároltunk is egyet, és csak befőzök és befőzök és befőzök. A lekvárfőzés, kompótkészítés is elképesztően anyabarát ezzel a módszerrel, ám a legnagyobb előnyét én a kész ételek tartósításában látom. Tettem el már vele húslevest, marhapörköltet, csirkepaprikást, bolognai mártást, csülkös bográcsgulyást, paradicsomos húsgombócot... a lekvárokon túl persze. Egyszer kell egy nagyobb adagot elkészíteni, üvegekbe tölteni és be a gépbe. Hónapok múlva kibontom és úgy esszük, mint a frisset. És ez házi.



Akkor a lekvárokról: igazából nem sokban különbözik a hagyományos dunnás dunsztos megoldástól, azaz melegen kell tartani. Igen ám, de nem mindegy, hogy hogyan, mennyi idő alatt jutok el a pucolatlan gyümölcstől a dunsztolásig. 10 kg őszibarackot hagyományos módszerrel idény nyáron két gyerek mellett esélyem sem lett volna eltenni. De automatával ez így néz ki: este (oké, altatás után) beszélgetés közben megpucolom a barackot, mehet a hűtőbe. Másnap reggel felteszem főni, turmixolom, kész. Hagyom a tűzhelyen akár estig (ha kíhűlt és nagy a meleg, akkor hűtőbe teszem). Kerítek egy zsebkendőnyi tiszta felületet a pulton, elmosom az üvegeket a déli alvás alatt. félreteszem őket. Este szépen üvegekbe töltöm a lekvárt és beteszem az automatába. 60-90 perc alatt kész. Reggelig ott hűl, majd a polcra pakolom. Készen vagyok... kapkodás, forró üvegekkel szaladgálás nélkül. és ami nekem a legnagyobb előny: nem kell a főzést és az eltevést egymáshoz időzíteni, mindenre jut kényelmesen idő. Akár egy napot is várhat minden a hűtőben, ha éppen sírós napja volt a gyerekemnek.
Ugyanezzel a módszerrel készíthető sült paradicsom, padlizsánkrém, ajvár, zakuszka... bármilyen zöldségkrém.
És persze ne feledkezzünk meg a babáknak való natúr pürékről sem, illetve eltehető még natúr ivólé (alma, sárgadinnye, körte, "kubu"), szörp is.

Befőtt, savanyúság: soha ilyen könnyű nem volt házi cuccokat eltenni. Belepakolom az üvegbe a zöldséget vagy a gyümölcsöt, ráöntöm a levét és beteszem a gépbe. Én az őszibarackot csak félbevágtam, fahéjrudat tettem bele, cukrot nem. Pár hónap alatt összeértek az ízek benne, a gyerekek imádják (eleinte ízetlen, idő kell neki). Ugyanígy kell az uborkát, céklát.



Készétel: krumplis és lisztes ételeken kívül mindent lehet. A csontot is érdemes kiszedni a húsból, annak nem tudom az okát, csontos dolgot egyébként sem próbáltam még. Legutóbb bográcsoztunk a kertben, direkt hatalmas adagot készítettem, hat üveg bográcsgulyást tettem el. A minap felbontottam egyet, lencsével összefőztem, csipetke és krumpli ment bele, 30 perc alatt (10 perc munka) elképesztően finom ebédünk lett... Ugyanez a menet, másfél kiló darált hús, házi paradicsommal, cukkinivel, padlizsánnal gazdagítva, 13 üveg bolognai mártás az eredmény, egyszeri nagyobb munka befektetésével. Ez a játszóról fáradtan hazaesve, megfizethetetlen élmény. Már ha nem szeretném, hogy minden nap mirelit halrudat egyenek a gyerekek.Forintosítva, a bolti szószok árával összehasonlítva sem mindegy, az alapanyagokról nem is beszélve. 

Összességében véve, a készételeket szuperül lehet tartósítani így, jó alternatíva azoknak, akiknek kicsi a mélyhűtője... és annál környezetbarátabb is.

Ez ugyan árammal működik, míg a dunna ingyen van! Aki csak lekvárt tenne el dunnás módszerrel, annak nem ajánlom. Ám mint ahogy nálam is történt, vagy elteszem így a lekvárt, vagy sehogy... a boltban vásárolt lekvárnál még mindig jobb, ha használok egy kis energiát. Pláne, ha úgy, mint a mosó-vagy mosogatógép esetében: pontosan annyit teszek bele, amennyi belefér.

Készételek esetében: ugyan nem végeztem számításokat ezzel kapcsolatban, de ha elteszek egy nagy fazéknyi levest, pörköltet stb-t a befőzőautomatában, akkor ugyan használom úgy másfél órát a szerkezetet, ám az ételt a gázon (vagy máson) csak egyszer kellett megfőzni a 4-5 alkalom helyett. Szerintem ezzel árban és energiában még jobbak is vagyunk. Időben pedig.... verhetetlenek:)

4 megjegyzés:

  1. Szia! Nekem is van befőző automatám, gyümölcsöket tettem el eddig, az isteni lett, egy sem romlott meg...és az íze...kitűnő!.Azonban jó lenne, ha időt írnál, és hőfokot, hogy a készre főzött ételeket meddig kell hőkezelni. Leveszöldséggel is fogok próbálkozni, remélem sikeres lesz.Hátha jobb lesz mint a fagyasztott. Számolgatod, hogy mennyibe kerül...Én a meggyet,cseresznyét, köszmétét, szilvát,ribizlit a fagyóban tól-ig tároltam,(Általában levest,mártást főztem belőle), a fagyasztó energia felhasználását meg sem közelíti az automata energia szükséglete.Minden ilyen dolog nézőpont kérdése. Én nem bántam meg, hogy megvásároltam. Várom válaszod!

    VálaszTörlés
  2. Szia.

    Kacérkodom vele, de típusra? Érdemes a 40-50 ezernél olcsóbbakat is megvenni? Főleg a készételek miatt érdekel (most) engem is. :) Nyáron persze a lekvárok... :)

    VálaszTörlés
  3. Krumplit és lisztes ételt is lehet automatázni. Tévhit, hogy nem lehet. Egy-két ember kitalálta a facebookon, hogy nem lehet és ez terjed. Rendszeresen automatázok készételt, és nem keveset a kamionos páromnak!

    VálaszTörlés
  4. Szia! Ez a krumpli és lisztes automatázás érdekel én is kamionozom! Dobsz egy infót róla. Köszönöm szépen!

    VálaszTörlés

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT, ÍRJ NEKÜNK!