2013. január 16., szerda

Babakenyér sütése otthon. Teljes kiőrlésű, rozs, kovászos, bio... ahogy épp adódik.

Három éve sütöm itthon a kenyeret. Gépben kezdtem, de azok morzsálódós, ehetetlen valamik lettek, a pékségben vásárolt kenyérnek nyomába sem értek. Ma már csak dagasztom a tésztát a gépben, de ha nem sietek nagyon, akkor öt perc pluszmunkával akár kézzel is pikpak elkészítem. A titka a sütésben rejlik, sima sütőben, gőzölve, majd sütve lesz málós bélzetű, ropogós héjú, ellenállhatatlan illatú a házi kenyér!




Az eredeti rozskenyér recept a Házi kenyerek és péksütemények c. könyvből származik, ám mióta rákaptam a kenyérsütésre, ez számos változáson esett át. A rozst teljes kiőrlésű búzával is helyettesítettem, aztán tettem bele főtt burgonyát vagy éppen öregtésztát, rengeteg fűszert. Ez a recept bárhogy variálható, a lényeg, hogy az állag jó legyen!

Ha teheted, adalékanyagmentes liszteket keress (én a Szabó malom lisztjeivel sütök, illetve biot vásárolok).

Ez a recept a glutén bevezetéséhez már alkalmas.

60 dkg-os kenyérhez: 
2,5 dkg élesztő
20 dkg kenyérliszt (vagy sima fehér)
20 dkg teljes kiőrlésű liszt vagy t.k. rozsliszt
1 kiskanál só
3 dkg hidegen sajtolt olaj (napraforgó vagy oliva)
3 dl langyos víz
1 kávéskanál kömyénymag
cukor NEM kell bele:)

Kovászos kenyérhez:
előző nap öregtésztát készítek, ahogy Limaránál tanultam.
25 dkg kenyéliszt (vagy sima fehér)
1,5 dl víz
0,5 dkg élesztő
Másnap ezt a buborékos masszát összegyúrom a következő hozzávalókkal:

20 dkg teljes kiőrlésű liszt vagy t.k. rozsliszt
1 kiskanál só
3 dkg hidegen sajtolt olaj (napraforgó vagy oliva)
1,5 dl langyos víz
1 kávéskanál kömyénymag
1 dkg élesztő


A köménymagot ne felejtsük ki, mert segíti az emésztőmirigyek működését, és hát a teljes kiőrlésű tészták nehezebben emészthetők. Kisbabák esetében ez különösen fontos, hogy ne fájjon a kis hasuk... de nagyon finom is a kenyérben!

Kiegészíthető a következőkkel:

Magvak: bármilyen mag adható hozzá, maximum 4-5 evőkanállal egy ekkora adaghoz.

Fűszerek: bazsalikom, rozmaring, kömény (még több:), medvehagyma, snidling

Zöldségek: szárított paradicsom, olivabogyó, reszelt répa, főtt krumpli, sült hagyma

Elkészítés:
A élesztőt össze kell morzsolni és az összes hozzávalót egy tálban kézzel összegyúrni. Vagy kenyérsütőgépbe tenni és ott megdagasztani (nem kell az egész kelesztőprogramot végigvinni). Letakarva fél órát pihentetni. 

A megkelt tésztát 6 részre vágom, cipókat formázok belőlük. Limaránál szuperjó videó van erről, mert ez sem mindegy ám - és nem mellékesen a hamburgerzsemle isteni!
Ha kenyeret sütök, azt is ezzel a módszerrel formázom, néha jénaiba is teszem.
A kisfiamnak ilyenkor egy zsemlényi adagot hüvelykujjnyi rudakká formázok, úgy jobban kézreáll neki.

Zsemlék esetében ez kevésbé lényeges, de a kenyérrel csodákat tesz a következő módszer. Ha kész a formázás, mehet a tészta a HIDEG sütőbe, melyet 40 fokra állítok, 10 percet itt kelesztem tovább, majd feltekerem 180 fokra és beteszek a sütő aljába egy lábosban FORRÓ vizet - azaz a gőzben kicsit előfőzöm a kenyeret. Ha felforrósodott a sütő, a lábost kiemelem, a kenyeret hagyom tovább barnára sülni. Öt perccel (ki kell tapasztalni) a készre sülés előtt kicsit meg lehet spriccelni hideg vízzel a tetejét, vagy a sütő aljába tett forró tepsibe löttyinteni egy fél deci hideg vizet, ettől a felcsapó gőztől ropogós héjú, cserepes tetejű lesz kenyerünk.


Nagyobb gyerekekkel különös élmény a kenyérsütés, érdemes kipróbálni, mert kézműveskedés, gyurmázás helyett ez beiktatva már nem is vesz el plusz energiákat az anyukától. 

Nálunk idén készült már kenyérből madárfészek, nyuszika és egy komplett Betlehem is.






8 megjegyzés:

  1. Szia Zsófi!
    Nagyon szép lett a kenyered! :) Kipróbálom én is.
    Írtam mailt, remélem megkaptad.
    szép estét!
    Cicurka (varazskucko.blogspot.com)

    VálaszTörlés
  2. Sziasztok Biomamák!
    Nagyon tetszenek az eddigi bejegyzéseitek! Sok érdekes téma van még, amit mindenképpen tárgyaljatok ki: talán a legfontosabb az egészséges (bio) minőségű alap élelmiszerek beszerzése (honnan, hogyan, mennyiért); de legyen még szó a bio bőrápolásról, esetleg írhatnátok az erkélyen (teraszon) létesített kiskertekről (ilyen nekem is szokott lenni)!
    Én is friss blogíró vagyok, mint Ti, főleg kreatív munkáimat mutatom meg az olvasóknak, de írtam már a kiflisütésről, a babahordozásról (S.K. mejtáj), és mutatok saját készítésű textil zöldségeket is.
    Örülnék, ha benéznétek hozzám!
    Erzsi (almameter.wordpress.com)

    VálaszTörlés
  3. Cicurka, köszi!! Ja, nem kaptam levelet.
    Erzsi, minden lesz:)

    VálaszTörlés
  4. Cicurka, megkaptam, csak máshol kerestem:) Írok akkor még.

    VálaszTörlés
  5. Sziasztok! Most bukkantam erre a receptre, hatha olvassatok meg a kommentet :-) 9 honapos kislanyomnakcszeretnek kenyeret sutni, tenyleg egeszben tegyek bele komenymagot? Elore is koszi, ha valaszoltok!

    VálaszTörlés
  6. Beamazing
    Nem tudom aktuális-e még, de azért -mivel senki más nem tette- válaszolnék. Ne tegyél bele egészet, őröltet is lehet kapni, és sokat se tegyél, mert puki háború lesz :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Koszi szepen a valaszod! Oroltet tettem bele, azota is a te recepted szerint sutom neki a kenyeret :-)

      Törlés
  7. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT, ÍRJ NEKÜNK!